Monday, January 20, 2014

Sekolah Rendah Islam Integrasi Tahfiz Darul Ulum (SRIIDU)

Untuk makluman, Sekolah Rendah Islam Integrasi Tahfiz Darul Ulum (SRIIDU) diasaskan pada tahun 2008 oleh beberapa orang siswazah Universiti Al-Azhar, Mesir. SRIIDU bermula dengan 6 orang pelajar dengan menumpang di bangunan Ad-Dirasah Ilmiah IT Centre, Taman Rasah Jaya sebagai tapak awal pendidikanmya. Sehingga kini pada tahun 2013, SRIDDU telah mempunyai 100 orang pelajar.

Ia ditubuhkan di atas kesedaran untuk melahirkan ulama yang menguasai dengan sempurna ilmu-ilmu Al-Quran dan As-Sunnah yang akan memimpin masyarakat pada masa hadapan. SRIIDU dibentuk bukan sahaja berorientasikan pendidikan agama malah mengambil kira pendidikan akademik dan kemahiran yang lain sebagaimana yang dituntut oleh ajaran Islam. Ia ditubuhkan dengan tujuan mendidik pelajar-pelajar agar dapat menghayati kebesaran Al-Quran melalui pembacaan dan hafazan Al-Quran secara sistematik melalui ilmu-ilmu berkaitan seperti Bahasa Arab, Tajwid, Qiraat dan Taranum disamping menimba ilmu akademik seperti Matematik, Sains, Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan lain-lain.


Kini pelajar-pelajar SRIIDU memerlukan bangunan yang lebih besar dan selesa bagi menampung penambahan pelajar yang sedia ada dan yang akan datang. Atas sebab itu, pihak pengurusan telah mengambil inisiatif untuk membuat perancangan bagi membina satu kompleks untuk pelajar-pelajar SRIIDU yang diberi nama Kompleks Tahfiz Darul Ulum yang dapat memberikan ruang yang sempurna bagi pelajar-pelajar SRIIDU untuk pembelajaran.

Sebidang tanah telah dibeli menggunakan sumbangan dan waqaf orang ramai yang telah dikumpul sebelum ini. Kini sumbangan diperlukan lagi bagi pembinaan bangunan Kompleks Tahfiz Darul Ulum pula. 






Untuk pengetahuan, Sekolah Rendah Islam Integrasi Tahfiz Darul Ulum hanya menggunakan blok bangunan bagi kegunaan pelajar sebagai asrama, kelas dan lain-lain. Diharapkan dengan bantuan tuan-tuan dan puan-puan dapat memberi ruang dan tempat yang lebih selesa bagi pelajar-pelajar yang sedia ada dan bakal pelajar.

Semoga sumbangan ikhlas tuan puan diberkati Allah dan menjadi "harta akhirat" tuan dan puan, InsyaAllah.




Sekolah tahfiz ini merupakan satu-satunya tahfiz akademi, menempatkan kanak-kanak sekolah rendah sahaja waktu ini. Dan merupakan TAHFIZ AKADEMI PERTAMA DI NEGERI SEMBILAN. Dana dan derma sebanyak RM6 juta diperlukan untuk pembinaan komples ini bagi merialisasikan objektif penubuhan tahfiz ini.

Namun, pihak sekolah juga faham, adalah sukar bagi pihak sekolah untuk mengumpul sebanyak RM6 juta, jadi pihak sekolah telah merancang untuk membina bangunan kecil terlebih dahulu di tanah waqaf yang telah dibeli dengan harga RM500,000.00 (harga asal RM1.2 juta) di Ampangan, Negeri Sembilan. Ini akan membolehkan pihak sekolah memindahkan pelajar-pelajar yang sedia ada ke kawasan yang lebih selesa dan lebih selamat.

Jadi, kami dengan ini memohon agar tuan dan puan menyebarkan maklumat ini agar lebih ramai yang tahu kewujudan sekolah tahfiz ini, dengan harapan lebih ramai yang memberi sumbangan dan waqaf. Amalan waqaf juga amat dituntut oleh agama Islam dimana pewaqaf mendapat ganjaran pahala yang berkekalan dan mengalir terus kepada pewakaf buat selama-lamanya. InsyaAllaInsyaAllah.

Jutaan terima kasih daripada pihak sekolah kepada semua yang sudi membantu.

Semoga sumbangan ikhlas tuan puan diberkati Allah dan menjadi "harta akhirat" tuan dan puan, InsyaAllah.


****************************


Kami juga menerima sumbangan makanan, tajaan anak yatim atau pelajar miskin, buku dan lain-lain. 

AKAUN ATAS NAMA: 
SEKOLAH RENDAH ISLAM INTEGRASI TAHFIZ DARUL ULUM
CIMB  : 05070001103103

Untuk keterangan atau sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi:

Pejabat Dana: 06-7624270
019-6500927 (Mudir)
019-6644320 (Bendahari)
017-3247987 (Waqaf)

Sekolah Rendah Islam Integrasi Tahfiz Darul Ulum memerlukan bantuan/sumbangan dari semua pihak untuk pembinaan Banggunan Kompleks Tahfiz Darul Ulum. Sumbangan dalam sijil waqaf boleh dibuat secara online di www.waqaftahfizonline.com

Like facebook page utk mklumat lanjut >> Waqaf Tahfiz Online

Kami merakamkan jutaan terima kasih atas sumbangan kalian.

No comments:

Post a Comment